Live-dagbok

Dokumenterar mitt arbete med journalistik, folkbildning, webbutveckling, spel, kansliarbete med mera.

Vad gör Fredrik nu?

Vecka 20

17 maj: Nu är jag (mycket väl) godkänd på kursen Spelutveckling för Android. Ska fixa med spelet och lägger ut en lite mer fixad version här när den är körbar. Annars har jag arbetat med samhällsföreningens hemsida samt en del kansliarbete, en helt vanlig dag.

Vad har Fredrik gjort?

Vecka 20

16 maj: Uppdaterat samhällsföreningens webbplats, både med innehåll och med småfixar av layout. Har dessutom hunnit med lite kansliarbete.

Vecka 19

13 maj: Har fått svar, och tre frågor. Min opponent undrar sådant som vilket arkitekturmönster jag använt, varför jag valt det styrsystem jag gjort och hur jag skapar nivåer. Tre bra frågor som jag förhoppningsvis svarat någorlunda på. Det innebär att kursen är mer eller mindre klar. Tid över till webbutveckling!

12 maj: Tilldelad grupp, och har ställt tre frågor till min opponent. Inväntar svar och tre frågor till mig.

11 maj: Kansliarbete på expeditionen. Väntar fortfarande på att bli placerad i grupp för att opponera på någon annans rapport.

10 maj: Heldagsmöte för styrelsen i Kalmar läns läkarförening i Oskarshamn.

9 maj: Lunchmöte med Sjukhusläkarna Södra Kalmar län som tog större delen av dagen, inklusive en del kansliarbete på expeditionen. Inväntar med spänning möjligheten att få ställa opponeringsfrågor i kursen.

Vecka 18

Spelet Lägg ut, lägg ut!, på tredje nivån med spelare, papper att plocka upp och hinder att undvika.

6 maj: Spelprojekt inlämnat!

En liten bit av resultatet finns att beskåda här i form av en skärmdump från tredje nivån, den svåraste. I korthet är Lägg ut, lägg ut! ett spel i två delar. Först gäller det att samla in ett antal papperslappar utspridda i en kontorsmiljö samtidigt som du undviker att krocka med kollegor. Insamlandet går på tid, och varje krock ger ett tidstillägg. Styrningen sker med knappar som visas på skärmen.

Det finns tre olika svårighetsnivåer tillgängliga från start. I den lättaste är kontoret tomt, men strax dyker tre kollegor upp och stör lugnet.

I de två andra nivåerna dyker det upp visuella hinder i form av möbler, nivå 2, samt möbler och krukväxter, nivå 3. Dessa går att passera, men saktar ner spelaren.

När tillräckligt många lappar har samlats ihop går spelet in i nästa fas. Nu gäller det att sortera orden som står på lapparna till en begriplig rubrik. Orden flyttas upp och ned med hjälp av knappar vid sidan om respektive ord.

Klockan tickar även under denna del, och när rubriken har godkänts räknas tiden samman med eventuella krockar och poäng delas ut. Den bästa, i det här fallet lägsta, poängen sparas lokalt och jämförs med i nästa spelomgång för att se om spelaren har blivit snabbare.

När kursen Spelutveckling för Android är färdig kommer jag att lägga upp spelet i sin helhet, om nu någon skulle vara intresserad... Och kanske jobbar jag vidare på det, för att lära mig mer java och app-utveckling.

5 maj: En hel del kansliarbete, samt kodstädning inför inlämning av projektuppgift.

4 maj: Kanslidag.

Och så blev det klart med Vassmolösa samhällsförenings webbplats, som nu är igång på vassmolosa.nu. När jag har en stund över blir det fix av lite småsaker och påbörjat arbete med nya undersidor.

3 maj: Har skrivit klart ett skarpt utkast till rapport som ska lämnas in tillsammans med spelprojektet. Där ska det bland annat ingå referens till en vetenskaplig artikel som kan knytas till projektet. Bestämde mig för "On the Importance of Performing App Analysis Within Peer Groups" av tre forskare verksamma vid universitet i Kanada.

Artikeln tar upp fördelarna med att jämföra appar med konkurrerande appar inom samma område, istället för generella jämförelser med appar inom alla möjliga områden. Låter inte som astrofysik för den som ska kartlägga marknaden, men som all annan forskning går det inte att ta något för givet innan någon har gjort en kvalificerad vetenskaplig artikel i ämnet.

Dessutom har jag fått veta att inom Region Kalmar är 90 dagar i verkligheten cirka 70. Åtminstone när det gällde giltigheten på vissa behörigheter. Men det som är lätt förgånget var lätt fånget, så framåt eftermiddagen kunde jag återigen få tillgång till sådant som mejl...

2 maj: Fortsätter med de sista delarna av spelprojektet. Har numera bakgrundsmusik som går att slå av och på i menyn, samt som pausas när spelet pausas. Poängräkningen är också på plats, i form av en timer som räknar sekunder och ger tidstillägg om spelaren krockar med kollegor.

Vecka 17

29 april: Tanken på att låsa upp banor har tillfälligt övergivits. Istället blir det tre banor med olika mängd hinder, från kollegor till skrivbord och plantor. Förhoppningsvis hinner jag lägga på lite kollisionsdetektering så att det inte går att gå igenom objekten...

28 april: Nu fungerar rubrik-spelet, både omflyttning av ord och rättningsdelen. Koncentrerar mig på att lägga till objekt för att skapa varierade banor.

27 april: Kansliarbete till största delen, med lite, lite fixande i programkoden.

26 april: "Löste" problemet med knapparna genom att skapa en enda alldeles för stor HUD-klass. Dagens stora mål är att få ett fungerande rubrik-spel, där flera listor med rubrikord ska blandas och slumpas ut på skärmen så att spelaren sedan ska sortera med i rätt ordning.

25 april: Gräver ner mig ordentligt i Observer pattern för att få spelprojektet att plocka rätt input från rätt knapp bland flera olika gui:s.

Vecka 16

22 april: Med utgångspunkt i lärobokens spel har jag plockat bort allt som handlar om invaderande rymdvarelser och istället plockat in saker som ska ligga till grund för mitt egna spelprojekt. Återstår en hel del arbete med att få det att fungera, och sedan uppdatera de grafiska elementen.

21 april: Besök på expeditionen för att kolla posten, testa passerkort och skriva ut. Har under eftermiddagen på allvar börjat med slutprojektet i kursen.

20 april: Heldag med att göra färdigt ett långt exempel i kursboken.

19 april: Kansliarbete och studier. Massor av studier. Dags att hinna ifatt igen...

18 april: Annandag påsk...

Vecka 15

15 april: Långfredag...

14 april: Vabbar.

13 april: Vabbar.

12 april: Vabbar.

11 april: Vabbar.

Vecka 14

8 april: Kansliarbete med utskick och diverse mejlhantering, samtidigt som det snöar, regnar, haglar och är sol utanför fönstret...

7 april: Studiedag, och på allvar sätta igång med spelprojektet Lägg ut! Lägg ut!, som fått godkänt av kursledaren.

6 april: Mer kansliarbete, bland annat en rejäl översyn av den lokala läkarföreningens sidor under läkarförbundets domän, en genomgång av förtroendevalda och lite fakturahantering.

5 april: Kansliarbete med möte och protokollförande för Sjukhusläkarna i Kalmar. Och på kvällen var det möte med Vassmolösa Samhällsförening och diskussion kring webbplatsen som är kraftigt på gång.

4 april: Studiedag. Slutförde kursbokens Bullet Hell-spel, och påbörjade det egna spelprojektet. Har också hunnit med en del småfix med samhällsföreningens webbplats.

Vecka 13

1 april: En hel massa bokföring och liten del annan administration som har släpat efter. Samt inskick av idé till spel.

Konceptskisser gjorda i Adobe XD till spelidé.

Spelet går i korthet ut på att samla lappar med ord som slumpvis dyker på redaktionen. När fyra ord samlats in övergår spelet i att sortera orden i rätt ordning för att skapa en rubrik. Poäng beräknas efter tid i skapandet och undvikandet av kollegor i samlandet.

31 mars: Funderar över spelidé till slutprojekt i kursen Spelutveckling för Android.

30 mars: Kansliarbete, men också en liten, liten stund över till att ordna med samhällsföreningens sida.

Del av webbplats för Vassmolösa samhällsförening som visar tre kort, klockstapel, tussilago och mobil, för vidare länkning.

29 mars: Fixat grunden till en sida för styrelsen i samhällsföreningen, och gjort startsidan adaptiv.

Sidan för presentation av styrelsen för Vassmolösa samhällsförenings webbplats.

28 mars: Lite kansliarbete och en hel del studier, samt en stunds arbete med webbplats till samhällsföreningen.

Vecka 12

25 mars: Vabbar.

24 mars: Vabbar.

23 mars: Kanslidag. Eller snarare en halv då det är dags för vabb igen...

22 mars: Studiedag, arbetar med nästa del av kursen Spelutveckling för Android.

Anmäler mig till fler kurser under hösten.

21 mars: Stängningsdag på förskolan.

Vecka 11

18 mars: Avslutar och lämnar in laboration 2.

17 mars: Arbete med laboration 2.

16 mars: Arbete med laboration 2. Samt lite kansliarbete.

15 mars: Protokollskrivande och lite programmering.

14 mars: Kansliarbete, och en hel del arbete med att färdigställa en Pong-klon till Android. Dags att påbörja arbetet med laboration 2, med deadline på söndag, i kursen Spelutveckling för Android.

Vecka 10

11 mars: Vabbar

10 mars: Vabbar

9 mars: Styrelsemöte.

8 mars: Kanslistarbete, förberedelse inför styrelsemöte. Och lite studier.

7 mars: Kanslistintroduktion, sista dagen...

Vecka 9

4 mars: Vabbar

3 mars: Studier

2 mars: Bankbesök och studier.

1 mars: Kansliarbete och studier.

28 februari: Vabbar

Vecka 8

25 februari: Vabbar

24 februari: Vabbar

23 februari: Vabbar

22 februari: Vabbar

21 februari: Kanslistintroduktion.

Vecka 7

18 februari: Administration i form av eftersläpande bokföring samt arbete med laboration i kursen.

17 februari: Vabbar/Kanslistintroduktion.

16 februari: Vabbar

15 februari: Vabbar (efter en timmes studier...)

14 februari: Jobbar med en eftersläng av magsjuka, vilket gjort att den planerade överlämningen flyttats fram och medverkan på samhällsföreningens möte ställts in på grund av smittorisk.

Har fått gjort en del på just samhällsföreningens framtida webbplats, och kommit framåt vad gäller studierna. Dessutom har det blivit en liten dagsvers inspirerad av den hastiga flytten av Putins lilla lyxbåt.

Vecka 6

11 februari: Vabbar

10 februari: Vabbar

9 februari: Lite administration, lite studier, och publicerade ett nytt inlägg på Spelspalten.se. Skrev lite drygt 6 000 tecken om vad jag vet om Starfield, Bethesdas nästa massiva världsbygge, som ska släppas den 11/11.

Astronaut i fordon på okänd planet. Foto: Bethesda Game Studios

8 februari: Utveckling av webbplats för samhällsförening, samt skrivande av en spelspalt.

7 februari: Överlämning med företrädaren för nytt uppdrag som kanslist (25 procent).

Vecka 5

6 februari: Söndag... gör ett undantag från policyn att inte jobba helg för att hinna med att lämna in en skriftlig uppgift i kursen vid första inlämningstillfället.

4 februari: Vabbar

3 februari: Vabbar

2 februari: Vabbar

1 februari: Vabbar

31 januari: Vabbar, men hann med en liten dagsvers.

Vecka 4

28 januari: Varit med äldsta barnet på synkontroll. Resten av dagen ägnades åt att skriva uppdragsavtal och studier.

27 januari: Ägnat mig åt kursen (Spelutveckling för Android) och kommit en bit på ett första spel, sänka u-båt. Har också fördjupat mig i Android Studio och dess funktioner genom att titta på alldeles för många klipp på Youtube...

26 januari: Studerar vidare och har fått tag i den tredje utgåvan av kurslitteraturen. Mina ändringar bekräftades, en trevlig bekräftelse på att jag lyckades gissa rätt. Har påbörjat den skriftliga uppgiften som innebär att läsa artikeln Android inter-app communication threats and detection techniques.

Har lagt till en SNI-kod för den enskilda firman i form av "82.110 Kombinerade kontorstjänster" inför ett kommande uppdrag.

25 januari: Vabbar

24 januari: Vabbar

Vecka 3

21 januari: Vabbar

20 januari: Har jobbat vidare med kursen Spelutveckling för Android och upptäckte att den rekommenderade kurslitteraturen Learning Java by Building Android Games - Second Edition har hunnit bli en smula föråldrad. När jag använder den angivna kodraden android:theme="@android:style/Theme.NoTitleBar.Fullscreen" kraschar appen.

Kodexempel från den senaste utgåvan av boken går att hitta på Github, men gissar att det krånglar till det längre fram. Tog istället bort AppCompat ur raden public class SubHunter extends AppCompatActivity samt la till import android.app.Activity;. Det verkar ha löst problemet, även om AppCompat verkar vara det som Android-utvecklarna rekommenderar. Men vad är programmering om inte problemlösning, delvis genom att skjuta problem på framtiden?

19 januari: Arbetat vidare med grunderna i java och Android Studio, samt fått en tredje vaccinspruta.

18 januari: Installerat Android Studio, aktiverat utvecklarläge på mobilen och försökt få dessa att samarbeta. Tagit de första staplande stegen i java.

17 januari: Påbörjat kursen Spelutveckling för Android vid Högskolan Kristianstad. Att lära mig lite java känns som ett bra komplement till kurserna i HTML, CSS och javascript.

Fixat med innehållet på fredriksvensson.se. Förbereder för ett formulär kopplat till en kampanj för kostnadsfria designförslag.

Vecka 2

14 januari: Vabbar

13 januari: Vabbar

12 januari: Vabbar

11 januari: Fick bra respons och återkoppling på utseende och innehåll vad gäller webbplatsen för Vassmolösa samhällsförening. Nu börjar arbetet med att göra utkastet till html och css, möjligen med ett stänk javascript.

Påbörjade arbetet med en enklare applikation för blockschema, under arbetsnamnet Livslinjen. Nu blocklägger jag mina dagar manuellt i Notion.

10 januari: Fortsatt arbete med förslag till webbplats för Vassmolösa samhällsförening inför kvällens styrelsemöte. Har gjort några förslag som avlägsnat sig ordentligt från den gamla layouten.

Skärmdump ur Adobe Xd av förslag till webbplats för Vassmolösa samhällsförening.

Vecka 1

7 januari: Administration, främst bokföring. Samt en del arbete med förslaget till webbplats för Vassmolösa samhällsförening.

6 januari: Ledig dag, ägnad åt vedkörning och beskärning av träd.

5 januari: Studiedag med fokus på program i Adobe Creative Cloud. Främst Adobe Xd, men även Animate och Premier Pro.

4 januari: Arbetar med förslag till webbplats för Vassmolösa samhällsförening samtidigt som jag lär mig Adobe Xd. Har tagit utgångspunkt i den gamla webbplatsen, vassmolosa.nu, för ett första utkast. Kommer troligen att ändra färgskalan, även om jag uppskattar blinkningen till skog, fält och hav.

Skärmdump ur Adobe Xd av förslag till webbplats för Vassmolösa samhällsförening.

Hittade också en mängd flygbilder över tätorten på Digitalt Museum, samt en visa som sägs vara skriven av en kvinna natten innan hon avrättades i Vassmolösa, Ett evigt farväl i Vassmolösa...

3 januari: Införskaffat Adobe Creative Cloud och friskat upp kunskaperna i Photoshop och Indesign. Har börjat lära mig Adode Xd för att göra prototyper för webbplatser.

Roar mig även med att skriva dagsvers.

2021

Vecka 51

23 december: God jul och gott nytt år, nu tar jag ledigt över jul och nyårshelgen.

22 december: Studiedag, har läst på om diverse css-koncept.

Ger mig på att använda Ajax för att få in de individuella inläggen på Spelspalten.se i en gemensam stil.

21 december: Arbetar med att förbereda tidigare publicerade spelspalter för den nya sidan.

20 december: Gör research och skriver manus till framtida astronomi-projekt.

Vecka 50

17 december: Bokföring och arbete med konton på sociala medier, och tidig helg med febrigt barn.

16 december: Fortsätter med korten på fredriksvensson.se. Har fått menyn att fungera med hjälp av javascript, samt påbörjat arbetet med att göra layouten responsiv med hjälp av CSS clamp().

15 december: Studiedag, läst på om CSS clamp().

14 december: Fortsätter med den nya layouten för fredriksvensson.se. Har fått menyraden att ändra utseende beroende på vilken "knapp" som klickas.

Installerade tillägget htmltagwrap i VS Code. Underlättar förhoppningsvis när jag skriver långa (eller korta) stycken som jag senare vill omge med en html-tag.

13 december: Arbetar med fredriksvensson.se. Tänker byta ut menyn mot flera kort som användaren kan bläddra mellan via flikar.

Installerade Windows Subsystem for Linux (WSL), men stötte på problem när det var dags att installera en Linux-distro. Tydligen var virtualisering inte aktiverad i bios. Lätt fixat genom att följa Asus guide, tydligen heter det SVM Mode på det moderkort som sitter i min huvudburk.

Passade även på att skaffa ny version av PowerShell. Använde Winget för att plocka ner och installera version 7.2.

Vecka 49

10 december: Administration...

9 december: Testar olika menyer för fredriksvensson.se

Vecka 48

30 november: Vabbar

29 november: Vabbar

Vecka 47

23 november: Vabbar

22 november: Vabbar

Vecka 46

17 november: Fixar med fredriksvensson.se (opublicerade ändringar)

16 november: Arbetar med en enkel version av en live-dagbok för att dokumentera arbetsprocessen.

15 november: Påbörjar arbetet med flera webbplatser.

Vecka 45

12 november: Vabbar

11 november: Vabbar

10 november: Vabbar

9 november: Vabbar

8 november: Vabbar

Vecka 44

Höstlov

Vecka 43

25 oktober: Vabbar

Vecka 42

Studier

Vecka 41

15 oktober: Vabbar

14 oktober: Vabbar

13 oktober: Vabbar

12 oktober: Vabbar

11 oktober: Vabbar

Vecka 35

Vecka 34

25 augusti: Godkänd för F-skatt!

23 augusti: Påbörjar uppbyggnadsskede av frilansverksamhet. Skickar in ansökan om F-skatt och momsregistrering